文京学院大学が推進する
「異文化マーケティング(Cross-Cultural Marketing)」について
文京学院は国際交流を推進しています。
2025年度より、文京学院大学は、外国語学部と経営学部横断で学生が共同して学び研究する科目「異文化マーケティング」を設置しました。文京学院としてのこれまでの国際教育の蓄積を発展させ、日本の魅力を海外に知らせる役割も持っています。
経営学部は、マーケティング・コミュニケーション方法の開発を行っています。2024年前期は、経営学部生(フィールドワーク科目「異文化マーケティング マーケティング・コミュニケーション開発」受講生)たちが、イベント・マーケティングの方法を用い、国際交流と、日本文化の国際的PRを図っていきます。
Bunkyo Gakuin University promotes“Cross-Cultural Marketing”
Bunkyo Gakuin promotes international exchange.
Starting in the 2025 academic year, Bunkyo Gakuin University has established a course called “Cross-Cultural Marketing” in which students from the Faculty of Foreign Languages and the Faculty of Business Administration learn and conduct research together. Building on its accumulated experience in international education, Bunkyo Gakuin also plays a role in promoting Japan’s appeal overseas.
【Event report】
August 3, 2025
Intercollegiate International Student Event: “Discover the best of Japanese culture”
Held at Bunkyo Gakuin University”
(2025年8月3日「異文化マーケティング」インカレ留学生企画“最高な日本文化を見つけよう 開催)
We held a kimono experience event at Bunkyo Gakuin University. Through activities such as kimono dressing, making uchiwa fans and omamori charms using fabric scraps, and experiencing the tea ceremony, participants were able to fully enjoy the charm of Japanese culture, and we were delighted to see so many smiles. We sincerely thank everyone who joined us. This event will not be a one-time occasion—we plan to make it an annual tradition. Next time, we look forward to offering even more fulfilling experiences and sharing the beauty of Japanese traditions with you all. We hope to see you again next year!
本日、文京学院大学にて着物体験イベントを開催いたしました。着物の着付けや、はぎれを使ったうちわ・お守り作り、茶道体験などを通じて、日本文化の魅力を存分に味わっていただき、多くの笑顔に出会うことができました。ご参加くださった皆さま、誠にありがとうございました。本イベントは今回だけでなく、毎年恒例として今後も開催してまいります。次回もさらに充実した内容で、皆さまと日本の伝統を分かち合える場をつくっていきます。
(杉原健心・阿部琉真・橋本彩花・森田胡春・谷内日香梨・中山ひなの・張卓然・MYEONG Suji・CHOI Yuri・CHOI Goeun)
(What is this event)
“Discover the Best of Japanese Culture in Bunkyo Gakuin Univ.”
There are approximately 90,000 international students in Japan. They not only bring diverse cultures to Japan but also take home the charm of Japan to their own countries. They are important cultural bridges.
While studying in Japan, international students experience Japanese culture firsthand. To help them create meaningful memories or elevate their experience to something even more refined we created the “Discover the Best of Japanese Culture” project.
Based on Bunkyo Gakuin’s accumulated expertise in international education and Japanese cultural studies, we offer upgraded Japanese cultural experiences centered around premium yukata (Casual Summer Kimono) and Japanese tea ceremony.
「異文化マーケティング」インカレ留学生企画
“最高の日本文化を見つけよう”
日本には約9万人の留学生たちがいます。日本にさまざまな文化を持ち込んでくれると同時に、日本から日本の良さを自国にもち帰ってくれる大事な存在です。
留学生たちは日本で学ぶ間に、日本を体験して帰ります。その体験を作り、あるいは体験を高度な体験に更新してもらうために、日本文化を見つけよう、という企画を私たちは考えました。
文京学院の国際教育、日本文化研究の蓄積をもとにして、高級浴衣と茶道を中心にアップグレードされた日本体験を、全ての大学の留学生に提供します。
Supported By YAMATO/協賛 株式会社やまと
運営:文京学院大学経営学部(科目「異文化マーケティング・コミュニケーション開発」、濵田俊也研究室)